Innerlijk kind werk

Soms lijken onze reactie meer op die van een kind dan van een volwassene...

Heb jij ook wel eens dat je gekwetst kan zijn of boos als een vriend of collega iets tussen neus en lippen door zegt wat ervaart als iets heel lulligs? Grote kans dat je reageerde, niet als volwassene, maar als kleine gekwetste kind. Het raakt iets wat je liever niet wilt horen of triggert iets waar je jezelf in je kindjaren van overtuigd hebt: ‘ik mag er niet zijn’, ‘ik moet alles alleen doen’, ‘ik ben/het is niet goed genoeg’ of ‘mensen zijn niet te vertrouwen’. Terwijl die ander het misschien heel anders bedoelen.

Het grote overlevende kind ( de volwassene die dat niet meer wil voelen)
Deze overtuigingen staan niet op je voorhoofd geplakt, dus je omgeving weet het niet. Vaak ben je er jezelf ook niet bewust van. Wél merk je dat je bepaald gedrag vertoont en gedachten hebt die vaak terugkomen ( of andere vertellen je dat) . Je doet dit om het gevoel dat je als klein gekwetst kind hebt gevoeld niet langer te hoeven voelen én om nieuwe kwetsingen te voorkomen. Ieder van ons heeft zijn eigen unieke manier om zichzelf te beschermen. Dat pantser hielp én helpt ons als groter kind om te overleven en uit zich als:

  • Perfectionisme
  • Controle houden
  • Vermijdingsgedrag
  • Jezelf terugtrekken
  • Jezelf wegcijferen
  • Alleen geven aan anderen
  • Verslavingen
  • Weinig vertrouwen in anderen
  • Een kort lontje
  • Alles zelf doen.
  • Lichamelijk overleven door je schouders op te trekken, billen samen te knijpen, vastzittende kaken bij een spannende meeting of je adem in te houden of kort te ademen en niet vanuit je buik. Dit gaf je als kind een vals gevoel van bescherming. Eens dit ontstaan is blijft dit gewoon doorgaan ook al ben je nu volwassen en is het niet meer nodig je op die manier te beschermen.

De therapie

Innerlijk kind is een lichaamsgerichte therapie die gaat naar de kern van de overtuigingen die we in onze jongste jaren hebben getrokken. ‘Innerlijk kind’ staat voor de onverwerkte of onafgeronde emoties uit onze eerste levensjaren, want naast fijne ervaringen hebben wij als kind ook pijnlijke ervaringen gekend. Er was bijvoorbeeld veel boosheid, we werden niet gezien, niet begrepen of er was geen ruimte voor onze emoties. Of ervaringen die te bedreigend waren om te verwerken. Hoe klein we ook waren, we hebben op zulke momenten eerder genoemde overtuigingen aangenomen en daar als groter kind persoonlijke overleefstrategieën op bedacht. Deze strategieën zorgen ervoor dat we de pijn niet moeten voelen.  

Werken met je innerlijk kind is een speelse en liefdevolle manier om helderheid te krijgen over de bron van oude patronen, spanningen of onvrede. Voor mensen die door middel van therapie hun bewustwording, groei en innerlijke rust willen versterken. De eerste stap is om weer contact te gaan maken met de gevoelens van ons innerlijk kind. Zo pel je langzamerhand alle lagen eraf, van ontevreden volwassene tot je innerlijk kind. En dat geeft een vrij gevoel waarin je eigenwaarde kan groeien. 

"Je kunt je ogen sluiten voor wat je niet wilt zien, maar niet je hart voor wat je niet wilt voelen"